Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o depresji

9 marca 2020 Psychologia

Depresja jest klasyfikowana jako zaburzenie nastroju. Można ją opisać jako uczucie smutku, straty lub złości, które przeszkadza w codziennych czynnościach człowieka.

To też jest dość powszechne. The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) Trusted Source szacuje, że 8,1 procent dorosłych Amerykanów w wieku 20 lat i więcej miało depresję w dowolnym 2 tygodniowym okresie od 2013 do 2016 roku.

Ludzie doświadczają depresji na różne sposoby. Może ona przeszkadzać w codziennej pracy, powodując utratę czasu i obniżenie wydajności. Może również wpływać na relacje i niektóre przewlekłe schorzenia.

Warunki, które mogą się pogorszyć z powodu depresji obejmują:

• artretyzm
  • astma
  • choroby sercowo-naczyniowe
  • rak
  • Cukrzyca
  • otyłość

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę z tego, że uczucie puchu czasami jest normalną częścią życia. Smutne i denerwujące wydarzenia zdarzają się każdemu. Ale jeśli regularnie czujesz się przygnębiony lub beznadziejny, możesz mieć do czynienia z depresją.

Depresja jest uważana za poważny stan chorobowy, który może się pogorszyć bez odpowiedniego leczenia. Ci, którzy szukają leczenia, często widzą poprawę objawów już po kilku tygodniach.

Objawy depresji

Depresja może być czymś więcej niż stałym stanem smutku lub uczucia "niebieskiego".

Duża depresja może powodować różne objawy. Niektóre z nich wpływają na samopoczucie, a inne na ciało. Objawy mogą również występować w sposób ciągły, lub przychodzić i odchodzić.

Objawy depresji mogą być różnie odczuwane przez mężczyzn, kobiety i dzieci w różnym stopniu.

Mężczyźni mogą odczuwać objawy związane z ich działalnością:

• nastrój, taki jak złość, agresywność, drażliwość, niepokój, niepokój
  • samopoczucie emocjonalne, takie jak poczucie pustki, smutku, beznadziei
  • zachowanie, takie jak utrata zainteresowania, brak przyjemności z ulubionych zajęć, łatwe męczenie się, myśli o samobójstwie, nadmierne picie, zażywanie narkotyków, angażowanie się w czynności wysokiego ryzyka
  • zainteresowania seksualne, takie jak zmniejszony popęd seksualny, brak wydajności seksualnej
  • zdolności poznawcze, takie jak niezdolność do koncentracji, trudności w wykonywaniu zadań, opóźnione reakcje podczas rozmowy
  • wzorce snu, takie jak bezsenność, niespokojny sen, nadmierna senność, nie spanie w nocy
  • dobre samopoczucie fizyczne, takie jak zmęczenie, bóle, bóle głowy, problemy trawienne

Kobiety mogą odczuwać objawy związane z ich działalnością:

• nastrój, taki jak drażliwość
  • samopoczucie emocjonalne, takie jak poczucie smutku lub pustki, niepokoju lub beznadziei
  • zachowania, takie jak utrata zainteresowania zajęciami, wycofanie się z zaangażowania społecznego, myśli o samobójstwie
  • zdolności poznawcze, takie jak wolniejsze myślenie lub mówienie
  • wzorce snu, takie jak trudności z zasypianiem w nocy, wczesne budzenie się, zbyt duża ilość snu
  • dobre samopoczucie fizyczne, takie jak spadek energii, większe zmęczenie, zmiany w apetycie, zmiany wagi, bóle, bóle głowy, zwiększone skurcze

Dzieci mogą odczuwać związane z nimi objawy:

• nastrój, taki jak drażliwość, złość, huśtawka nastroju, płacz
  • samopoczucie emocjonalne, takie jak uczucia niekompetencji (np. "nie potrafię nic zrobić dobrze") lub rozpaczy, płaczu, intensywnego smutku
  • zachowanie, takie jak wpadanie w kłopoty w szkole lub odmowa pójścia do szkoły, unikanie przyjaciół lub rodzeństwa, myśli o śmierci lub samobójstwie
  • zdolności poznawcze, takie jak koncentracja trudności, spadek wyników w szkole, zmiany w ocenach
  • wzorce snu, takie jak trudności w zasypianiu lub zbyt duża ilość snu
  • dobre samopoczucie fizyczne, takie jak utrata energii, problemy trawienne, zmiany w apetycie, utrata masy ciała lub przyrost masy ciała

Objawy mogą wykraczać poza twój umysł.

Te siedem fizycznych objawów depresji dowodzi, że depresja nie jest tylko w twojej głowie.

Przyczyny depresji

Istnieje kilka możliwych przyczyn depresji. Mogą się one wahać od biologicznych do poszlakowych.

Najczęstsze przyczyny to:

• Historia rodziny. Jesteś bardziej narażony na rozwój depresji, jeśli masz rodzinną historię depresji lub inne zaburzenie nastroju.
  • Uraz we wczesnym dzieciństwie. Niektóre wydarzenia wpływają na sposób, w jaki organizm reaguje na strach i stresujące sytuacje.
  • Struktura mózgu. Istnieje większe ryzyko wystąpienia depresji, jeśli płat czołowy twojego mózgu jest mniej aktywny. Jednak naukowcy nie wiedzą, czy dzieje się to przed czy po wystąpieniu objawów depresji.
  • Warunki medyczne. Niektóre schorzenia mogą stwarzać większe ryzyko, takie jak przewlekłe choroby, bezsenność, przewlekły ból lub nadpobudliwość uwagi (ADHD).
  • Używanie narkotyków. Używanie narkotyków lub alkoholu w przeszłości może mieć wpływ na Twoje ryzyko.

Około 21 procent osób, które mają problemy z używaniem substancji, doświadcza również depresji. Oprócz tych przyczyn, inne czynniki ryzyka depresji obejmują:

• niską samoocenę lub bycie samokrytycznym
  • osobista historia choroby psychicznej
  • niektóre leki
  • stresujące wydarzenia, takie jak utrata bliskiej osoby, problemy ekonomiczne lub rozwód

Wiele czynników może wpływać na uczucie depresji, jak również na to, kto rozwija stan, a kto nie.

Przyczyny depresji są często związane z innymi elementami twojego zdrowia.

Jednak w wielu przypadkach podmioty świadczące usługi zdrowotne nie są w stanie określić, co jest przyczyną depresji.

Test na depresję

Nie ma ani jednego testu do diagnozowania depresji. Ale twój lekarz może postawić diagnozę na podstawie twoich objawów i oceny psychologicznej.

W większości przypadków będą zadawać serię pytań na twój temat:

• nastroje
  • apetyt
  • wzorzec snu
  • poziom aktywności
  • myśli

Ponieważ depresja może być powiązana z innymi problemami zdrowotnymi, Twój lekarz może również przeprowadzić badanie fizyczne i zlecić badanie krwi. Czasami problemy z tarczycą lub niedobór witaminy D mogą wywołać objawy depresji.

Nie ignorujcie objawów depresji. Jeśli samopoczucie nie poprawia się lub pogarsza, należy zwrócić się o pomoc medyczną. Depresja jest poważną chorobą psychiczną, która może prowadzić do powikłań.

Nieleczone powikłania mogą obejmować również komplikacje:

• przyrost lub utrata masy ciała
  • ból fizyczny
  • problemy z używaniem substancji
  • ataki paniki
  • problemy w relacjach
  • izolacja społeczna
  • myśli o samobójstwie
  • samookaleczenie

Rodzaje depresji

Depresja może być podzielona na kategorie w zależności od stopnia nasilenia objawów. Niektóre osoby doświadczają łagodnych i przejściowych epizodów, podczas gdy inne doświadczają ciężkich i ciągłych epizodów depresyjnych.

Istnieją dwa główne rodzaje: poważne zaburzenia depresyjne i uporczywe zaburzenia depresyjne.

Poważne zaburzenie depresyjne

Poważne zaburzenie depresyjne jest poważniejszą formą depresji. Charakteryzuje się uporczywym uczuciem smutku, beznadziejności i bezwartościowości, które nie ustępują same z siebie.

Aby można było zdiagnozować depresję kliniczną, należy w ciągu 2 tygodni doświadczyć 5 lub więcej z poniższych objawów:

• uczucie przygnębienia przez większość dnia
  • utrata udziału w większości regularnych działań
  • znaczna utrata lub wzrost wagi
  • Dużo sypia lub nie może spać
  • spowolnione myślenie lub ruch
  • zmęczenie lub niska energia większość dni
  • poczucie bezwartościowości lub poczucia winy
  • utrata koncentracji lub niezdecydowania
  • powtarzające się myśli o śmierci lub samobójstwie

Istnieją różne podtypy poważnych zaburzeń depresyjnych, które Amerykańskie Stowarzyszenie Psychiatryczne określa jako "specyfikatory".

Należą do nich:

• atypowe cechy
  • niespokojny niepokój
  • cechy mieszane
  • początek porodowy, podczas ciąży lub tuż po porodzie
  • wzorce sezonowe
  • cechy melancholijne
  • cechy psychotyczne
  • katatonia

Trwałe zaburzenie depresyjne

Uporczywe zaburzenia depresyjne (PDD) nazywano kiedyś dystymią. Jest to łagodniejsza, ale przewlekła forma depresji.

Aby można było postawić diagnozę, objawy muszą trwać co najmniej 2 lata. PDD może mieć większy wpływ na Twoje życie niż poważna depresja, ponieważ trwa ona dłużej.

Ludzie z PDD często to robią:

• stracić zainteresowanie zwykłymi, codziennymi zajęciami
  • czuć się beznadziejnie
  • brak produktywności
  • mają niską samoocenę

Depresja może być skutecznie leczona, ale ważne jest, aby trzymać się planu leczenia.

9 marca 2020 Psychologia