Czy alkoholikowi mogą pomóc inni?

21 grudnia 2021 Uzależnienia

Dzisiejszy artykuł pomoże Ci zastanowić się, w jaki sposób możesz pomóc komuś, kto pije.

W ośrodku leczenia uzależnień padnie następujące podstawowe pytanie: Czy istnieją sposoby, aby zmotywować kogoś, kto pije, do uczestniczenia w terapii? Następnie pytam: Na jakim etapie jest ta osoba? Zwykle otrzymuję odpowiedź, że nie ma decyzji.

To jest właśnie główny problem: brak decyzji, zgody na leczenie, przekonania. Wynika to z mechanizmów uzależnienia, które sprawiają, że wydaje się, iż wszystko jest pod kontrolą. Ludzie wierzą, że jeśli chcą przestać pić, to jest to możliwe. Na ogół wszyscy piją, a alkoholik to ten, który stracił pracę, rodzinę i wszystko. Jeśli bliscy lub rodzina nalegają, często mówią: Powinieneś się leczyć. Między wami musi się skończyć.

Jak można walczyć z takim przekonaniem?

Nie trzeba walczyć z chorobą, ale uznać, że myślenie kogoś, kto pije, jest zniekształcone przez chorobę. To tak, jakby alkoholik widział dwie strony tej samej monety. Z jednej strony jest nieczuły, egoistyczny i agresywny, a z drugiej strony jest kochający i wrażliwy.

Rodzina przyjmuje na siebie rolę kogoś, kto wspiera, rozmawia, słucha i pomaga, jeśli ktoś z bliskich cierpi na inną chorobę. Jeśli tą chorobą jest alkoholizm, to my, bliscy, staramy się pomóc w "standardzie", tzn. słuchamy, czego chory potrzebuje, rozumiemy jego obawy, podajemy alkohol, by poczuł się lepiej. Wiemy jednak, że oni i tak wrócą do domu.

Leczenie uzależnienia od alkoholu - dowiedz się więcej na http://zakopane.terapia24h.pl/a/ahhr,leczenie-alkoholizmu-zakopane

alkohol

Czy jest to możliwe?

Niestety, nie jest. Dlaczego to robimy? Robimy to, ponieważ wierzymy, że to pomoże i ponieważ nie mamy innych możliwości.

Ważne jest, aby pomóc alkoholikowi, będąc konsekwentnym w swojej decyzji o podjęciu leczenia. Nie ma innego lekarstwa na ten stan niż leczenie. Nie ma pigułki, zastrzyku, czy szczepionki. Aby przełamać mechanizmy i pomóc pijącemu wrócić do dawnego siebie, trzeba popracować nad swoją głową.

Nie ma różnicy, co się robi, to tylko pogłębia chorobę. Większość alkoholików, zanim zgodzi się na terapię, próbuje przekonać rodzinę, że im się uda. Ale nie udaje im się. Jest jeszcze wiele prób, negocjacji, szantaży itd. A w międzyczasie zawsze jest co. Picie staje się coraz bardziej niebezpieczne i destrukcyjne.

Bycie z alkoholikiem wymaga miłości i wielu wyrzeczeń. Miłość ta musi być jednak silna, stanowcza i konsekwentna. Najlepszym sposobem na zmotywowanie kogoś do podjęcia leczenia odwykowego jest stworzenie warunków i konsekwencja w ich realizacji.

21 grudnia 2021 Uzależnienia