Zespół uzależnienia od alkoholu (choroba alkoholowa, alkoholizm, toksykomania alkoholowa) - zaburzenie polegające na utracie kontroli nad ilością /czasem wypijanego alkoholu. Przymus picia o charakterze psychicznym i somatycznym.

Główne objawy uzależnienia od alkoholu:

1. Utrata /upośledzenie kontroli nad piciem alkoholu - trudności w zakończeniu picia, trudności w kontrolowaniu ilości wypijanego alkoholu, trudności w unikaniu rozpoczęcia picia.

2. Głód alkoholowy - chęc picia, wewnętrzny przymus picia.

3. Objawy abstynencyjne (odstawienne) - drżenie rąk lub całego ciała, nudności, wymioty, biegunki, wysuszenie śluzówki, nadmierna potliwośc, jadłowstręt, apatia, lęk, niepokój.

4. Picie w celu złagodzenia objawów odstawiennych ("klinowanie").

5. Zmiana tolerancji na alkohol - rosnąca/malejąca

6. Koncentracja życia wokół picia.

7. Picie alkoholu pomimo pomimo występujących strat oraz wiedzy o szkodliwości alkoholu.

Do rozpoznania uzależnienia od alkoholu wystarczą 3 z powyższych objawów występujące w ostatnim roku picia.

Fazy rozwoju uzależnienia wg. Jellinka:

1. Faza ostrzegawcza: szukanie okazji do picia, inicjowanie picia, alkohol przynosi ulgę uwalniając od napięcia.

2. Faza krytyczna:  "klinowanie", zaniedbywanie rodziny, pracy, problemy zdrowotne, nieregularne odżywianie się, składanie obietnic abstynencji, poczucie pustki, bezradności.

3. Faza chroniczna: okresy długotrwałego picia, upijanie się w samotności, spadek tolerancji na alkohol, psychozy alkoholowe, detoksykacje, polineuropatia alkoholowa, majaczenie alkoholowe, degradacja zawodowa i społeczna.

Terapia alkoholizmu Warszawa